NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
466 - (1369) وحدثني
زهير بن حرب
وإبراهيم بن
محمد السامي.
قالا: حدثنا
وهب بن جرير.
حدثنا أبي.
قال: سمعت
يونس يحدث عن
الزهري، عن
أنس بن مالك،
قال: قال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم:
"اللهم
! اجعل
بالمدينة
ضعفي ما بمكة
من البركة".
{466}
Bana Züheyr b. Harb ile
İbrâhîm b. Muhammed Es-Sâmi rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize Vehb b. Cerîr
rivayet etti. (Dediki): Bana babam rivayet etti. (Dediki): Yûnus'u, Zührî'den,
o da Enes b. Mâlik'ten naklen rivayet ederken dinledim. Enes (Radiyallahu anh)
şöyle demiş: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ;
«Yâ Rabbî! Medine'ye,
Mekke'ye verdiğin bereketin ikî mislini ihsanı eyle!» buyurdular.
İzah:
Bu hadîsi Buharî
«Medine'nin Fazileti» bahsinde tahrîc etmiştir.
Cevheri: «Dı'f bir
şeyin mislidir.» demiştir. Fukahâya göre ise di'f bir şeyin iki misli demektir.
Burada: «Hadîs-i Şerîf dünyevî ve uhrevî bütün hayırların çokluğuna şâmil
olmakla Medîne-i Münevvere'de kılınan namazın da Mekke'de kılınan namazdan iki
misli fazla sevabı olması gerekir.» şeklinde bir sual hatıra gelebilir. Bu
suâlin cevâbı şudur: Lâfzın umumunu kabul etsek bile mücmeldir. Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bu icmali:
«Yâ Rabbî! Bize
sâ'imizde ve müddümüzde bereket ihsan eyle!» diye dua buyurarak muradının Dünyâ
bereketi olduğunu beyân buyurmuştur. Namaz vesaire gibi ibâdetler başka delille
bundan tahsis edilmişlerdir. Gerçi hadîsin zahirinde Medîne-i Münevvere 'nin
Mekke'den daha faziletli olduğu anlaşılıyorsa da Medine 'nin bir cihetle Mekke
'den fazîletli olması her hususta faziletli olmasını iktizâ etmez. Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bir hadîsde :
«Yâ Rabbî! Bize
Şam'ımız hakkında bereket ihsan eyle» diye duâ etmiş, bunu üç defa tekrarlamıştır.
Fakat Şam'ın yine de Mekke-i Mükerreme'den efdal olması îcâb etmez. Zîrâ sözünü
üç defa tekrarlaması te'kîd içindir. Te'kîd ise hadîs-i şerifte tasrîh
buyurulan çoğaltmayı iktizâ etmez.
Nevevî, bereket'in
ölçekte fiilen hâsıl olduğunu, Medine'-de ölçülen bir müdd zahirenin başka
yerlerde yetmeyen kimselere kâfi geldiğini, bunun Mekke'de oturanlarca
bilmüşâhede malûm bulunduğunu söylemiştir.
Mekke'nin Medine'den
daha faziletli olduğu başka delillerle sabittir.